خطر حملات قلبی در بیماران دیابتی در طی 15 سال به نصف کاهش یافته است

29 اوت 2020- کاهش چشمگیر خطر حملات قلبی در بیماران دیابتی همزمان با افزایش عمده در استفاده از داروهای پیشگیرانه، یافته های تحقیقی بود که در کنگره ESC 2020 ارائه گردید.

محقق اصلی این تحقیق، دکترChristine Gyldenkerne  از بیمارستان دانشگاه آرهوس در دانمارک گفت: نتایج ما نشان می دهد وقتی بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، شروع مصرف داروهای جلوگیری کننده از بیماری های قلبی عروقی، تأثیر قابل توجهی در کاهش خطر حمله قلبی و مرگ زودرس در این افراد دارد.

احتمال حمله قلبی یا مرگ بر اثر بیماریهای قلبی در میان مبتلایان به دیابت نوع 2، در مقایسه با افراد فاقد دیابت ، دو برابر بیشتر است.

مدیریت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طی دو دهه ی گذشته با تمرکز بیشتر بر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی به طور قابل توجهی تغییر کرده است. این اولین مطالعه برای بررسی چگونگی تأثیر این تغییرات بر خطر حملات قلبی و مرگ زودرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده است که به هیچ بیماری قلبی عروقی قبلی مبتلا نبوده اند.

محققان تمام بیمارانی که در دانمارک از سال 1996 تا 2011 تحت درمان دیابت نوع 2 قرار گرفته بودند، را شناسایی کردند( در مجموع 211،278 نفر). هر بیمار دیابتی از نظر سن و جنسیت با پنج نفرد غیر دیابتی از جمعیت عمومی(به عنوان گروه کنترل) مطابقت داده شد. کسانی که بیماری قلبی عروقی قبلی داشتند از این مطالعه حذف شدند.

همه شرکت کنندگان به مدت هفت سال تحت نظارت قرار گرفتند. محققان با استفاده از داده های مربوط به ثبت ملی سلامت، سکته های قلبی و مرگ را در میان این افراد در طول مدت پیگیری ثبت کردند. آنها همچنین، اطلاعات مربوط به استفاده از داروهای جلوگیری کننده از بیماریهای قلبی عروقی را از زمان تشخیص دیابت ثبت کردند.

محققان دریافتند که خطر حمله قلبی و مرگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که اخیراً این بیماری در آنها تشخیص داده شده بود و هیچ بیماری قلبی عروقی قبلی نداشتند، کاهش عمده ای یافته است. از سال 1996 تا 2011 ، خطر نسبی برای حمله قلبی به میزان 61 درصد و برای مرگ و میر به میزان 41 درصد کاهش یافته بود. در همین مدت خطرات مطلق حمله قلبی و مرگ به ترتیب 4 درصد و 12درصد کاهش یافت.

هنگام مقایسه ی بیماران مبتلا به دیابت با جمعیت عمومی، اختلافات اولیه که در ابتدا مشاهده شده بود، با گذشت زمان کاهش یافت. در پایان مطالعه، خطر حمله قلبی در بیماران دیابتی فقط به میزان ناچیزی – 0.6 درصد- از جمعیت عمومی بیشتر بود.

در مبتلایان به دیابت، استفاده از داروهای کاهنده کلسترول بیش از 10 برابر، آسپرین 50 درصد و داروهای کاهنده ی فشار خون تا چهار برابر در طول دوره ی مطالعه افزایش یافته بود.

دکتر Gyldenkerne، گفت: خطر حمله قلبی و مرگ زودرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده که به هیچ بیماری قلبی عروقی از قبل مبتلا نبودند، از سال 1996 تا سال 2011 تقریباً به نصف کاهش یافته است. در همان دوره، تفاوت در خطر حمله قلبی و مرگ برای بیماران دیابتی، در مقایسه با جمعیت عمومی، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد که این یک مطالعه مشاهده ای است و رابطه ی علی و معلولی را نمی توان از آن استنباط کرد. علاوه بر استفاده از داروهای پیشگیرانه، عوامل دیگری نیز احتمال حمله قلبی و مرگ زودرس را تحت تأثیر قرار داده اند. به عنوان مثال، کنترل دقیق تر دیابت و تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار، فعالیت بدنی و غذای سالم که ممکن است در بهبود پیش آگهی نقش داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-08-heart-halves-patients-diabetes-years.html